Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP044 Skapande och kommunikation 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK:

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP037

MÅL
Efter genomförd kurs skall den studerande ha kunskaper om - bild, drama, musik, ord och rörelse som uttrycksmedel och sätt att bearbeta föreställningar och känslor. - när- och djupläsning av tonårslitteratur, med betoning på sambandet mellan läsning och upplevelse - de skapande och kommunikativa ämnenas sociala funktion - olika perspektiv på tonårstiden - kommunikation med ungdomar

INNEHÅLL
-moment som utvecklar personliga, sociala, kreativa och kommunikativa kompetenser -de skapande och kommunikativa ämnenas möjligheter att utveckla individen och gruppen -att möta och att samtala med tonåringar -upplevelsebaserade moment som engagerar en mångfald av våra förmågor och sinnen I början av kursen genomförs ett läger med äventyr som utgångspunkt.

UNDERVISNING
Föreläsningar, praktiska övningar, litteraturseminarier. Lägervistelse med övernattningar. Obligatorisk närvaro.

EXAMINATION
Bedömning av den studerande görs vid litteraturseminarier och vid redovisning av kursuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Bild, drama, musik, rörelse och svenska                     	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Gaarder, J (1996) Sofies värld Stockholm: Raben&Sjögren Henriksson, L (1992) Lära i lek och drama Stockholm: Natur och Kultur Jernström, Lindberg (1995) Musiklust Stockholm: Runa Skoglund, E (1990) Lusten att skapa Stockholm: Bergs förlag Wrangsjö, B (1995) Tampas med tonåringar Stockholm: Natur och Kultur Äventyrsundervisning (komp.) (1997) Luleå tekniska universitet Skönlitteratur väljes i samråd mellan lärare och studenter.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny