Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP018 Rörelse, friluftsliv och hälsa I 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Gr / T 5
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
I Karlefors Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-03-08.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP001, KSP002 med inriktning mot idrott, eller KSP038.
MÅL
Kursens mål är att studenterna ska få kunskap i
- idrottsämnets olika moment enligt Lpo -94 samt en
personlig och metodisk färdighet i de olika momenten.
- uteaktiviteter under barmarksperioden
- ett reflekterande arbetssätt som ger dem möjlighet att bearbeta sina
attityder till idrottsämnet i skolan.
- idrottsämnets möjligheter att arbeta individ- och gruppstärkande
- hur idrottsämnet kan samverka med skolans övriga ämnen
- olika sätt att bedriva hälsoundervisning.
INNEHÅLL
Under kursen får studenterna lära sig lekar, danser, olika idrotts- och friluftsaktiviteter som används i grundskolan. En del av undervisningen bedrivs utomhus under barmarksperioden. Stor vikt lägges vid en undervisning som är variationsrik och som skapar rörelseglädje. Studenten ska lära sig att göra ett medvetet val av stoff och arbetssätt utifrån Lpo -94, elevernas ålder, kön och individuella förutsättningar.
Kursen belyser skillnaderna mellan ämnet idrott och hälsa i skolan och idrottsrörelsen i samhället.
UNDERVISNING
Undervisningen är huvudsakligen praktisk-konkret med inslag av reflektioner, diskussioner och teorigenomgångar. Vissa moment behandlas i föreläsningsform. Obligatorisk närvaro.
EXAMINATION
Bedömning av utförda uppgifter, skriftliga såväl som praktiska, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Idrott 5.0 Poäng
LITTERATUR
Nordlund, A (1987) Lek, idrott hälsa Stockholm: Utbildningsförlaget.
Rössner, S (1993) Konsten att må bra utan att anstränga sig Stockholm: Bromberg.
Kopierat material
Övrig litteratur bestämmes i samråd med studenterna
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny