Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP003 Förskolan och kulturen 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl / Lp III
/
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1994-01-25 och reviderad av prefekten 1996-03-22.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare.
MÅL
De studerande skall i bild, drama, form musik, rörelse och slöjd utveckla sin egen förmåga att kommunicera med olika uttrycksmedel för att i sin kommande yrkesverksamhet föra dessa vidare.
INNEHÅLL
-grunderna i uttrycksmedlen bild, drama, form, musik, rörelse och slöjd
-barns utveckling vad gäller skapande aktiviteter i förskolan
-skyddsföreskrifter, verktyg material och teknik
De studerande skall:
-utveckla sin egen självbild så att de i sin kommande yrkesverksamhet
kan ge stöd åt barns utveckling
-öka medvetenheten om sin attitydpåverkande roll i förskolan
UNDERVISNING
Kursen organiseras som en helhet med integrering mellan ämnena.
EXAMINATION
Bedömningar görs vid redovisningar av individuella uppgifter i de praktiska delarna av kursen, samt vid redovisningar av kursuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Bild, drama, musik, rörelse och slöjd 10.0 Poäng
LITTERATUR
Gren, Nilsson Elefantboken
Jernström & Lindberg (1995) Musiklust Stockholm: Runa
Lindgren, N & Öhström, L(1992) Musik med barn
Skärholmen: Musiklådan
Mellberg, B-M (1993) Rörelselek Stockholm: Liber
Skoglund, E (1990) Lusten att skapa
Stockholm: Bergs förlag
Warren, K (1992) Hooked on Drama Sydney:
Macquarie University
Lärarförbundets Kulturpolitiska riktlinjer (1995-11) Med liv och lust
Lärarförbundet
Kompendium i träslöjd
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny