Svenska Studiehandboken kurser
Institutionen i Skellefteå
IST010 Produktutveckling och marknadsföring 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
M åk5 / Lp II, val
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1994-04-14 att gälla från H95
FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkända bas- och kärnkurser i Maskinprogrammets årskurs 1,2 och 3
MÅL
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om produktutveckling, marknadsföring och ekonomi kring framtagande av en ny produkt.
INNEHÅLL
Produktutveckling: Projektplaner, Probleminventering. Idˇgenerering. Patent- och mönsterskydd. Ekonomiska bedömningar. Avtal.
Marknadsföring: Grundläggande termer inom marknadsföring definieras. Tyngdpunkten läggs på momenten marknadsundersökning, marknadsanalys och marknadsplanering.
Ekonomisk företagsanalys: Företagsformer. Kapitalbehov, rörelsekapitalanalys, kapitalanskaffning, kapitalkostnader. Investeringar. Bokslutsanalys.
Projekt: Marknadsundersökning, marknadsföringsunderlag, marknadsplaner. Försäljningsunderlag.
Projektarbete: Projektet bedrivs gemensamt med övriga kurser.
UNDERVISNING
Obligatoriska lektioner.
EXAMINATION
För godkänd kurs krävs godkända inlämningsuppgifter och projektrapporter samt deltagande vid obligatoriska lektioner. För kursen ges betyget Godkänd eller Icke godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U G
MOMENT/PROV
Närvaro 2.0 Poäng
Övningsuppgifter 2.0 Poäng
LITTERATUR
Backman: Kompendium i produktutveckling och marknadsföring. HLu.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny