Svenska Studiehandboken kurser
Institutionen i Skellefteå
ISI617 Företagsekonomi B 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK:
EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1997-02-10 att gälla från H97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A, 20p
MÅL
Inriktningen är mot små och medelstora företag.
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
- fördjupade kunskaper om olika teorier och tillämpningsområden inom ämnet marknadsföring med tonvikten lagd på tjänstemarknadsföring och industriell marknadsföring
- kunskaper om insamlandet och användandet av marknadsinformation
- fördjupade kunskaper om utformning av effektiva organisationsstrukturer lämpliga särskilt inom små och medelstora företag
- fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag
- grundläggande kunskaper om koncernredovisning.
INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsföring II, 10 poäng. Momentets första del innebär en fördjupning av marknadsföring av tjänster och industriell marknadsföring. Avsnittet om tjänstemarknadsföring behandlar förhållandet mellan extern, intern och interaktiv marknadsföring. Sambandet mellan kundens behov, utveckling av tjänster och tjänstekvalitet är ett betydelsefullt tema i kursen. I avsnittet om industriell marknadsföring behandlas identifikation av kundbehov, översättning av dessa till erbjudanden, etablering på nya marknader, exportförsäljning, utveckling av marknadspositioner, systemförsäljning, m.m.
Momentets andra del behandlar behovet av information som beslutsunderlag i företagets marknadsföring och hur sådan information kan anskaffas från interna och externa källor.
Moment 2, Organisation II, 5 poäng
Momentet behandlar olika sätt att bygga upp företags organisationsstrukturer. Särskild vikt läggs vid moderna sätt att organisera verksamheter i mindre företag.
Moment 3, Företagsanalys, 5 poäng
Momentet behandlar generella företagsanalysmetoder. Tyngdpunkten ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalys samt företagsvärdering. dessutom analyseras förretagets finansiella mål med hjälp av ekonomiska sambandsmodeller. Momentet behandlar även koncernproblematik och grundläggande principer för upprättande av koncernbokslut.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Skriflig tentamen, obligatoriska grupparbeten, inlämningsuppgifter seminarie-deltagande och för moment 1 en uppsats/ projektarbete . Samtliga i kursen ingående moment måste vara godkända innan betyg för hela kursen utdelas. Vid betygsättningen gäller i princip tentamensresultatet, men i gränsfall har examinator rätt att beakta kvaliteten på projektarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Grupparbete 1.0 Poäng
Tentamen III 5.0 Poäng
Projektarbete 3.0 Poäng
Tentamen II 4.0 Poäng
Seminarium 3.0 Poäng
Tentamen I 4.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1
Gummesson, Evert. (1987). Marketing - A Long Term Interactive Relationship. MTC
Arnerup, B. & Edvardsson, B. (senaste upplagan). Marknadsföring av tjänster. Studentlitteratur.
Flodhammar, Å. m fl (senaste upplagan). Industriell marknadsföring. Liber Ekonomi.
Hammarkvist, K-O. m fl (senaste upplagan). Marknadsföring för konkurrenskraft.
Liber - Hermods.
Lekvall, P. & Wahlbin, C. (senaste upplagan). Information för marknadsföringsbeslut. IHM.
Kurskompendium från institutionen.
Därutöver ytterligare ca 6oo sidor på minst 3 titlar med anknytning till innehållet i denna
kurs som studeras och används tillsammans med kurslitteraturen som referenslitteratur vid
uppsatsskrivningen. Titlarna väljs i samråd med undervisande lärare.
Moment 2 Minzberg, H. (1993). Structures in fives: Designing effective organizations, Prentice Hall. Flöden för framgång. (1996). Informgruppens förlag. Hedberg, B. m fl. (1994). Imaginära organisationer. Liber-Hermods.
Moment 3 Litteratur meddelas senare.
Referenslitteratur
Moment 1
Ahrnell, B-M. & Nicou, M. (sen. uppl.) Kunskapsföretagets marknadsföring. Liber-Hermods.
Bjerke, B. (sen. uppl.). Att skapa nya affärer. Studentlitteratur.
Grönroos, C. (sen. uppl.). Service Management. ISL.
Norman, R. (sen. uppl.). Service Management. LiberEkonomi.
Forssblad, H. & Magnusson, M. (sen.uppl). Marknadsföring med begränsade resurser. Studentlitteratur.
Andberg, L. & Wadström, A. (sen uppl). Se till din marknad - utveckling för företag. Liber.
Andberg, L. & Eliasson, B. (sen. uppl). Marknadsplanen. Liber Ekonomi.
Backman, J. (sen. uppl). Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter. Studentlitteratur.
Svenska Språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell.
Patel, R. & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Moment 3
Litteratur meddelas senare.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information: Lars NordŽn
Tillbaka till institutions meny