Svenska Studiehandboken kurser
Institutionen i Skellefteå
ISI195 Marknadsföring 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK:
EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1996-02-10 att gälla från H97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
* ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp
* ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse
* ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende
* ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad
* ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel
* ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring
* ha kunskap om företagets strategiska planering och valet av strategi för marknadsföringen
INNEHÅLL
Under momentet behandlas strategisk och taktisk marknadsföring. Tyngdpunkten ligger på traditionell konsumentmarknadsföring men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.
UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U 3 4 5
MOMENT/PROV
Uppgift 1.0 Poäng
Tentamen 4.0 Poäng
LITTERATUR
Kotler, P. & Armstrong, G. (1996). Principles of Marketing, Prentice Hall. New Jersey.
Referenslitteratur
Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information: Lars Norden
Tillbaka till institutions meny