Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM504 Internationell företagsekonomi DI 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
IntEk / Lp III
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
MÅL
Kursens mål är att ur ett internationell företagsledningsperspektiv
- ge fördjupade kunskaper i forskningsmetodik och internationella marknadsundersökningar
- ge fördjupade kunskaper om de frågor och problem som vanligtvis uppstår i samband med
formulering av strategier och ledning av verksamheter inom det multinationella företaget.
INNEHÅLL
Moment 1 Forskningsmetodik och Internationella marknadsundersökningar Definition av problem och formulering av hypoteser. Val av referensram. Datainsamlingsmetoder. Databehandling och presentation av resultat. Fallstudieansatsen och dess lämplighet för olika problemställningar. Hur en internationell marknadsundersökning kan utformas och genomföras.
Moment 2 Internationell affärsstrategi och management
Detta kursavsnitt behandlar begrepp, modellar och teorier som kan användas praktiskt för att förstå internationell affärsverksamhet och strategier för ledning av multinationella företag. Delar som behandlas är bransch karakteristiska och strategiska val, konkurrens inom globala verksamheter, värdlandets policy gentemot multinationella företag, organisation och styrning av internationell
verksamhet, förvaltning av produktions- och mänskliga resurser samt global tekniköverföring. Kursen fokuserar globala strategier, internationella tillväxtstrategier, strategier för forskning och utveckling, marknadsförings- och tillverkningsfunktioner samt frågor avseende utformning av organisationer.
UNDERVISNING
Moment 1 Forskningsmetodik och Internationella marknadsundersökningar
Undervisining består av lektioner, övningar i att formulera forskningsproblem och hypoteser, samt övningar i planering av vetenskapliga forskningsprojekt i samband med internationellt företagande.
Moment 2 Internationell affärsstrategi och management
Undervisningen består av lektioner, seminarier, praktikfall och projektarbeten.
EXAMINATION
Moment 1 examineras genom skriftlig tentamen samt projektarbeten / praktikfall. Vissa delar av momentet har obligatorisk närvaro.
Moment 2 examineras genom en skriftlig tentamen, på seminarier och genom projektarbeten. För godkänt på momentet krävs aktivt deltagande på seminarier samt författande och försvar av ett projektarbete. För betyget VG på kursen som helhet krävs betyget VG på båda momenten.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Internationell affärsstrategi och management, obl moment 8.0 Poäng
Forskningsmet. och internat. markn.undersökn, obl moment 2.0 Poäng
LITTERATUR
Litteratur meddelas senare
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny