Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM325 Företagsekonomi DI-marknadsföring 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Ek / Lp III
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi C 20 poäng.
MÅL
Kursens mål är att ur ett företagsledningsperspektiv
- ge fördjupade kunskaper i forskningsmetodik
- ge fördjupade kunskaper i marknadsundersökningar
- ge kunskap om hur företag på industriella marknader planerar och genomför aktiviteter för att
åstadkomma affärer.
INNEHÅLL
Moment 1 Forskningsmetodik
Definition av problem och formulering av hypoteser - Hur man finner relevant litteratur mot bakgrund av aktuella problemställningar och hypoteser. Val av referensram. Datainsamlingsmetoder. Databehandling och presentation av resultat. Fallstudieansatsen och dess lämplighet för olika problemställningar.
Moment 2 Marknadsundersöknignar
Hur en marknadsundersökning kan utformas. Val av undersökningsansats och genomförande av vald ansats. Urvalstekniker. Analys och tolkning av data.
Moment 3 Sales Management
Kursen behandlar industriell försälning, dvs de aktiviteter som industriföretagen genomför för att åstadkomma affärer med sina kunder. Industriella företag har specialiserats allt mer och det har medfört ett ökat beroende mellan säljande och köpande företag. Affärsförbindelserna har blivit allt mer komplexa. Företagen samverkar över längre tid i ömsesidiga och långsiktiga kundrelationer. En viktig del i hanteringen av dessa kundrelationer är de aktiviteter som enskilda individer i det säljande företaget genomför för att åstadkomma affärer med enskilda kunder, dvs den personliga försäljningen. Kursen fokuserar sälljledning och det nya innehåll som personlig försäljning fått, genom inriktningen att skapa långsiktiga och ömsesidiga relationer.
UNDERVISNING
Moment 1 Forskningmetodik
Undervisningen består av lektioner samt övningar i att fomulera forskningsproblem och hypoteser, övningar i planering av vetenskapliga forskningsprojekt.
Moment 2 Marknadsundersökningar
Undervisningen består av lektioner, praktikfall och projektarbeten.
Moment 3 Sales Management
Undervisningen består av lektioner, praktikfall och projektarbeten. I kursen ingår företagsbesök och studier av försäljning "på fältet".
EXAMINATION
De olika momenten examineras oberoende av varandra. För att få slutbetyget godkänd på kursen som helhet krävs minst betyget godkänd på momenten 1,2 och 3. För slutbetyget väl godkänd krävs betyget väl godkänd på två moment och godkänd på det tredje.
Moment 1 forskningsmetodik
Momentet examineras genom muntlig tentamen och genom genomförandet av ett forskningsprojekt.
Moment 2 Marknadsundersökningar
Momentet examineras genom skriftlig tentamen, praktikfallsredovisningar och projektarbeten.
Moment 3 Sales Management
Ett aktivt deltagande krävs vid lektioner, praktikfall och projektarbeten. Examinationen sker dels genom muntlig tentamen, dels genom praktikfallsredovisningar och projektarbeten.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Sales Management, obligatoriska moment 5.0 Poäng
Marknadsundersökning, obligatoriska moment 3.0 Poäng
Forskningsmetodik, obligatoriska moment 2.0 Poäng
LITTERATUR
Meddelas senare.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny