Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM010 Strategisk planering 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
I4,Mf / Lp IV
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande marknadsföring IEM008.
MÅL
Kursens mål är att ge
- kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt
- ge inblick i olika typer av företagsledningsproblem samt anvisa vägar till deras lösning
INNEHÅLL
Kursmoment Omfattning
Strategisk planering - begrepp och utveckling
Strategisk planering i ett organisatoriskt sammanhang
Strategisk planering - ett tänkande i modeller
Strategisk planering - tillämpning
Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter, så att dessa överlever på lång sikt. Ingående beskrivningar ges av former för och innehåll i strategisk planering. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar med inslag av självständigt lösande av praktikfall. Obligatoriska moment är muntlig och skriftlig redovisning av praktikfall.
EXAMINATION
Examinationen sker med genom tentamen, godkända övningsuppgifter/praktikfall/uppsats. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska seminarier. På kursen ges differentierade betyg
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5
MOMENT/PROV
Övrigt 1.0 Poäng
Tentamen och uppsats 3.0 Poäng
LITTERATUR
Porter, M E(1980): Competitive Strategy, Free Press (395 s).
Thompson, A.A & Strickland, A.J (1996): Strategic Management: Concepts and Cases, 8.e uppl.
Material som utdelas i samband med undervisningen tillkommer.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny