Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM010 Strategisk planering 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

I4,Mf / Lp IV

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande marknadsföring IEM008.

MÅL
Kursens mål är att ge - kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt - ge inblick i olika typer av företagsledningsproblem samt anvisa vägar till deras lösning

INNEHÅLL
Kursmoment Omfattning Strategisk planering - begrepp och utveckling Strategisk planering i ett organisatoriskt sammanhang Strategisk planering - ett tänkande i modeller Strategisk planering - tillämpning Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter, så att dessa överlever på lång sikt. Ingående beskrivningar ges av former för och innehåll i strategisk planering. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar med inslag av självständigt lösande av praktikfall. Obligatoriska moment är muntlig och skriftlig redovisning av praktikfall.

EXAMINATION
Examinationen sker med genom tentamen, godkända övningsuppgifter/praktikfall/uppsats. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska seminarier. På kursen ges differentierade betyg
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5

MOMENT/PROV

Övrigt                                                      	  1.0	Poäng
Tentamen och uppsats                                        	  3.0	Poäng

LITTERATUR
Porter, M E(1980): Competitive Strategy, Free Press (395 s). Thompson, A.A & Strickland, A.J (1996): Strategic Management: Concepts and Cases, 8.e uppl. Material som utdelas i samband med undervisningen tillkommer.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny