Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEF612 Företagsekonomi B 20.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
FoV / Lp III-IV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Inger Bergström Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Univ: Företagsekonomi A
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha:
- fördjupade kunskaper om utformning av effektiva organisationer
- fördjupade kunskaper om organisationskultur
- fördjupade kunskaper i företagsekonomiskt modelltänkande
- fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag
- grundläggande kunskaper om koncernredovisning
- ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt
- ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem samt anvisa vägar till deras lösning
- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning.
- kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställningar
INNEHÅLL
Moment 1, Organisation II, 5 poäng
En organisations vitala delar och processer, olika val vid utformningen av en organisations struktur och faktorer som styr valen. Organisationskulturens funktion och effekter. Styrning och kartläggning av kulturen i en organisation.
Moment 2, Företagsanalys, 5 poäng
Momentet behandlar generella företagsanalysmetoder. Tyngdpunkten ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalys samt företagsvärdering. Dessutom analyseras företagets finansiella mål med hjälp av ekonomiska sambandsmodeller. Momentet behandlar även koncernproblematik och grundläggande principer för upprättande av koncernbokslut.
Moment 3, Strategisk planering, 5 poäng
Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv.
Moment 4, Vetenskaplig metod, 5 poäng
I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer aktuella företagsekonomiska forskningsrapporter att analyseras. Metodtillämpningar på företagsekonomiska problemställningar kommer att genomföras i form av ett större självständigt arbete.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Moment 1-3
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd.
Moment 4
Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del:
- två seminarier med muntlig redovisning, totalt två poäng
- genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng
För väl godkänt på hela B-kursen krävs betyget väl godkänd på minst 16 poäng av kursen samt godkänt på övriga kurspoäng.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Företagsanalys, obl uppgifter 1.0 Poäng
Företagsanalys, tentamen 4.0 Poäng
Vetenskaplig metod - tentamen 3.0 Poäng
Vetenskaplig metod - seminarier 2.0 Poäng
Strategisk planering - obl uppg 1.0 Poäng
Strategisk planering - tentamen 4.0 Poäng
Organisation II - tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1
Bang, H, Organisationskultur, Studentlitteratur, 1994
Mintzberg, H, Structures in fives: Designing Effective Organizations, Prentice Hall, London, 1993
Case och artiklar tillkommer
Moment 2
Föreningen auktoriserade revisiorer (1997): FAR:s samlingsvolym.
Hult M (1993): Värdering av företag, Liber-Hermods.
Johansson S-E (1995): Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt, Studentlitteratur.
Karlsson M (1993): Att arbeta med företagsanalys, Liber.
IES-inst: Kompendium i företagsanalys ht 97.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Moment 3
Wright P, Pringle C & Kroll M (1994): Strategic Management:Text and Cases, Allyn and Bacon (1010sidor)
Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer.
Moment 4
Holme I M & Solvang B K (1991):Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund.
Forskningsrapporter och övrig litteratur tillkommer.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny